کد مطلب:164561 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

اختلاف است که آیا روز اربعین که روز زیارت مخصوصه است، چه روز است
اولا: باید دانست كه مراد از زیارت مخصوصه آن است كه معصوم - علیه السلام - فلان امام را در فلان روز معین زیارت كرده و امر به زیارت در آن روز فرموده و حكم به استحباب زیارت آن امام در آن روز معین نموده. و روز اربعین از ایام زیارت مخصوصه است كه حضرت صادق آل محمد در این روز حضرت سیدالشهداء را زیارت كرده و امر فرمود مردم را زیارت آن جناب در آن روز نمایند. و بیان استحباب و ثواب آن را بیان فرمود.

چون این مقدمه را دانستی، پس بدان كه خلاف است كه روز اربعین چه روز است. مشهور در میان علماء آن است كه روز اربعین بیستم ماه صفر است. و لكین شیخ بهائی - اعلی الله مقامه - فرموده است كه روز اربعین نوزدهم ماه صفر است.

[1] به جهت این كه اربعین به معنی چهل است و آن روزی كه حضرت سیدالشهداء را شهید كردند، دهم محرم بود، پس چون از روز دهم حساب كنیم، چهلم آن، نوزدهم صفر خواهد شد و اما بیستم صفر پس آن بیست و یكم از قتل آن جناب خواهد بود نه بیستم. و این قول در نهایت ضعف است و قول اول مشهور است به شهرتی كه دور نیست كه


دعوای اجماع بر آن شود، بلكه فی الحقیقه اجماعی است، و بنای عمل امامیه خلفا عن سلف بر آن جریان یافته و سیره بر آن جاری شده، بلكه دور نیست كه دعوای ضرورت مذهب شیعه بر آن متحقق باشد. و اما این كه روز بیستم از قتل آن حضرت نوزدهم صفر خواهد شد چنان چه شیخ بهائی فرموده پس جواب از آن این است شاید امام چهلم را از روز یازدهم محرم محسوب داشته باشد و چون از روز یازدهم حساب كردی چهلم روز بیستم صفر خواهد بود. و می توان گفت كه شاید آن اربعین كه امام - علیه السلام - را امام دیگر زیارت مخصوصه نموده، محرم آن سال ماه كسر داشته، پس از روز قتل چون حساب كنی چهلم روز بیستم صفر خواهد بود زیرا كه محرم بیست و نه روز بوده و یا این كه آن ماه محرم كه حضرت سیدالشهداء - علیه السلام - در آن ماه شهید شد كسر داشته. پس اربعین آن روز بیستم خواهد بود. پس از آن اربعین روز بیستم صفر بودن به متابعت اربعین اول استقرار یافته و یا این كه امام در روز بیستم صفر امر كرد كه مردم آن جناب را زیارت مخصوصه كنند و آن را اربعین مسمی نموده، خواه آن روز چهلم از روز قتل شود و خواه چهلم از روز بعد از قتل شود. پس مفری از قول مشهور نخواهد بود - و الله العالم.


[1] توضيح المقاصد:518.